Dirk Bonsstraat 26hs - 1063 VA Amsterdam -  E-mail:  stichtingdezwaan@gmail.com  -  Bankrelatie: NL35 ABNA 0538 3701 06 -  KvK: Handelsregister: 41203371
stichting de zwaan anbi

L.S.

De stichting

Onze stichting bestaat sinds 1983. Gedurende de daaropvolgende jaren hebben wij veel dierenbezitters kunnen helpen en adviseren. Wij hebben ervaren dat een aantal daarvan zich bij het aanschaffen van een huisdier onvoldoende bewust is van de financiële gevolgen daarvan. De meeste aanvragen worden gedaan door de zogenoemde minima.

Onvoorziene gebeurtenissen waarbij de hulp van een dierenarts noodzakelijk is kunnen zich altijd voordoen. Afhankelijk van de situatie zijn wij meestal bereid, al dan niet in samenwerking met andere stichtingen, een bijdrage in de kosten voor onze rekening te nemen.

Eigen verantwoordelijkheid

Wij zijn echter ook van mening dat men een eigen verantwoordelijkheid heeft t.a.v. de kosten welke het houden van een huisdier voorzienbaar veroorzaken zoals die van sterilisatie, castratie en noodzakelijke vaccinaties.

Bewindvoering en begeleiding

De financiële situatie van velen is de laatste jaren slechter geworden en de fenomenen bewindvoering en budgetbeheer hebben hun intreden op grote schaal gedaan.

Wij hebben moeten vaststellen dat bewindvoerders in veel gevallen niet op de hoogte zijn van de aanwezigheid van huisdieren bij hun cliënten. Regelmatig worden er bij onze stichting aanvragen voor financiële bijdragen gedaan voor dieren welke tijdens de bewindvoering of hulpverlening door cliënten werden aangeschaft. Het betreft vaak jonge dieren, gekocht bij handelaren via Marktplaats met alle risico’s van dien. In de meeste van deze gevallen geven wij geen vergoedingen.

Samengevat:

Adviseer cliënten om tijdens de bewindvoering geen dieren aan te schaffen.

Schaffen cliënten tijdens deze periode of tijdens het hebben van een minimale uitkering toch een dier aan dan worden medische kosten meestal niet door ons vergoed.

Waren deze huisdieren er al bij de aanvang van de bewindvoering, overweeg een verzekering voor deze dieren af te sluiten en/of reserveer maandelijks een bedrag voor voorzienbare en onvoorziene medische kosten.